Sözünü edeceğim sistem, aslında, wargame/cosim oyuncuları için yeni değil ve "hardcore" adını verdiğimiz oyuncular arasında "dudak" bükülerek bakılan bir sistemdir.
Hexagonlardan (altıgen) oluşan bir "board" üzerinde, değişik nitelikteki ünitelerden oluşan iki ordunun birbiriyle yaptığı bir muharebenin simülasyonu!
Bir örnek:
Oyunun oynandığı, alan, 9 x 13 (boy x en), toplam olarak, 117 adet altıgenden (hexagon) oluşuyor.
Oyunun içinde, belirli sayıda, önceden hazırlanmış senaryo, her iki tarafın ordularını temsilen belirli sayıda plastik figür, değişik arazi koşullarını temsil eden, arazi altıgenleri, oyunun motorunu oluşturan kartlar, belirli sayıda zar ve tabiki bir kural kitapcığı var.
Yukarıda belirttiğim gibi, oyunun motoru kartlar!
Her oyunun içerdiği döneme göre kart sayısı değişiyor; ama, ortalama olarak 60 kart var.
Önemli olan, diğer bir nokta ise, oyunun oynandığı alanın merkez, sağ ve sol olmak üzere üçe bölünmüş olması!
Yukarıdaki fotoğraf, aslında, bir online-versiyondan alınma! Ama, oyun alanının görünüşünü çok güzel anlattığı için buraya ekledim.
Sol ve sağ taraflar 4, merkez 5 altıgen uzunluğunda; oyunun motoru olan kartların dağılımı da, bu kesitlerde ki birliklerin harekatını sağlayacak biçimde gerçekleştirilmiş.
Örneğin, kartlardan birinde, "Sağ taraftaki üç birliğini harekete geçir!" gibisinden bir emir var!
Bunun yanında, her üç alanı birden kapsayan kartlar da var.
"Emrinde ki tüm süvari birliklerini harekete geçir!" gibi...
Bu bir savaş oyunu olduğuna göre, "Gerçek hayattaki şans unsurunu vurgulayacak!" unsurlar gerekiyor.
Bunlardan birisi, dağıtılan kartlar iken, diğeri düşman birlikler arasındaki her bir çatışmada kullanılan zarlar!
Görüldüğü gibi, zarlarda 4 ayrı resim var. Burada eksik olan, "bayrak"; geri çekilme anlamına geliyor!
Piyadeden ise, iki tane var!
Nedeni, Amerikan İç Savaşı, daha çok piyade ağırlıklı bir savaş! Yani, iki taraf piyadelerinin mücadelesine sahne olmus.
Oyuna başlamak için önceden hazırlanmış senaryolardan biri seçildikten sonra, her iki taraf senaryonun belirlediği sayıda birliği alır; yine senaryonun her iki taraf için belirlediği kart sayısı kadar kartı her iki taraf kapalı duran kartlardan seçerler; harita, arazi koşullarına uygun bir şekilde düzenlenir, birlikler öngörülen yerlere konur ve yine senaryoda belirtilen taraf oyuna başlar.
Her bir birlik, belirli sayıda figürden/askerden olusur.
Piyadeler 4 asker
Süvariler 3 atlı figür
Topçular 2 topçu figürü
Komutanlar, tabiki 1 tane!
Ayrıca, her bir senaryonun belirli bir kazanma koşulu var. Bu genelde, önceden belirlenen bayrak sayısını ele geçiren tarafın muharebeyi kazanması şeklinde oluyor.
Her bir çatışmanın nasıl sonuçlanabileceğine dair küçük bir örnek: Düşman birliğine saldırdığınızda, attığınız belirli sayıda zarın içinde bir bayrak varsa, düşman birliği bir altıgen geri çekilmek zorunda kalıyor. (İki bayrakda, iki altıgen gibi!) Eğer, değişik nedenlerden dolayı (arkasında ki dost veya düşman birlikler, arazi koşulları, vb.) geri çekilmesini engelliyorsa, atılan bayrak sonucu kadar figür o birlikten uzaklaştırılır.
Her birlikte en son, bir bayrak taşıyıcı kalır. O da öldüğü zaman, bayrak karşı tarafa geçmiş olur. Senaryonun belirlediği bayrak sayısına ilk önce ulaşan taraf da o muharebeyi kazanmış olur.
Görüldüğü gibi, oyunun birçok öğesi, her bir senaryoda ayrı ayrı belirlenmiş; ancak, oyunu öğrendikten sonra, herkes kendi istediği senaryoları yazıp istediği şekilde arazi koşullarını, birlik sayılarını, her iki tarafın sahip olacağı kart sayısını ve oyuna kimin başlayacağını, oyunma kazanma koşulları da dahil olmak üzere belirleyebilir.
Yani senaryo olasılıkları sizin hayal gücünüze ve konu edilen tarih kesidine bağlı.
İnternette araştırdığımız zaman, son bir kaç seneye kadar, değişik firmalardan, buna benzer bir çok oyunun piyasaya sürüldüğünü görüyoruz.
Ancak, bu sistemi, değişik tarih kesitlerinde, gerçekleşen muharebelere uygulayan ve sürekli yenilikler ekleyerek, yaşayan ve gelişen bir sistem haline getiren isim RİCHARD BORG!
İlk piyasaya çıkardığı oyun
2000 yılında BATTLE CRY idi. ( Yukarıdaki fotoğraf!)
Hem içerdiği konu (Amerikan İç Savaşı) nedeniyle sadece A.B.D.'de pazar payı yaratabildi, hem de gelişmeye ve yenilenmeye fazla uygun bir tarih kesiti ve savaş değil!
2004 yılında, Normandiya Çıkartmasının 50. yılına bağlayarak,
MEMOİR 44
isimli 2. Dünya Savaşı’nda gerçekleştirilen bu çıkartmayı konu alan ve aynı sistemi (hex-based) kulanan Borg, bu defa, ağırlığı ABD: olsa da, Avrupa ve diğer ülkelerde de kendine geniş bir alıcı kitlesi buldu.
2006 yılında
BATTLELORE
ve
COMMANDS & COLORS: ANCİENTS
isimli iki ayrı oyunu, aynı anda piyasaya vererek, Richard Borg bu oyun sistemine,bence, kendi ismini yazdırdı.
Bizi ilgilendiren bir noktaö Battlelore’da Osmanlı savaşlarını oynama imkanınız var!
C&C:Ancients’da, adı üstünde, tüm antik çağ!
Not: Yazıdaki fotoğrafların tümü, "Battle Cry" oyunundaki malzemelere ait olup,
http://www.boardgamegeek.com/
web sayfasından alınmıştır.
No comments:
Post a Comment